fredag 22. februar 2008

RSS-feeds

Jeg har visst ikke skrevet noe om RSS her i bloggen sjøl om jeg har tatt det i bruk, så har kommer litt om det jeg har gjort:

Jeg har lagt til noen feeds som sideelement i bloggen, det gikk greit. Har litt forskjellig valg mht antall innlegg som vises for hver. For Creatures valgte jeg å ha bare én.

Jeg har lagt feeds inn i netvibes-sida mi, den fungerer da som en rss- leser. Der la jeg inn noen aviser og nrk, valgte å ha de på eget faneark. Jeg trengte ikke ha nøyaktig adresse til feeden, jeg tasta inn url'en til det aktuelle nettstedet og så sjekka programmet om det hadde feeds og henta riktig adresse sjøl.

Jeg har også tatt i bruk nettleseren min som rss-leser. Jeg bruker Opera og de har noe de kaller "Info-kanaler" til å håndtere abonnement på rss. Sjøl om jeg ikke åpner leseren, gir den meg beskjed når det kommer inn noe nytt. Funker bra!

Jeg har ikke prøvd Google Reader. Jo, forresten, det har jeg jo! Hadde bare glemt det, for jeg synes Opera og netvibes funker bra for meg siden jeg ikke har så mange jeg bryr meg om å følge med på. Google Reader har liknende funksjon som netvibes i forhold til om en har nøyaktig rss-feedadresse, men jeg synes netvibes er bedre, iallfall på de jeg har forsøkt.

Jeg var visst innom og kikka på bloglines også den første kursdagen, det hadde jeg også nesten helt glemt! Registrerte meg og greier... men har altså ikke prøvd den ut noe særlig ennå.

Ingen kommentarer: