onsdag 27. februar 2008

På kurs! facebook-rss-wiki-podcast

Uhm, ja, da har jeg laga meg en profil på facebook, Trille Tralle. Litt feigt å bruke alias, sikkert, men gjør det sånn mens jeg kikker meg litt rundt og finner ut om jeg skal gå inn med fullt navn.

Sitter på kursdag 2 og lærer nye ting og kikker mer på slikt jeg har vært innom allerede, bl.a.:

Bloglines og Google Reader. La til noen flere feeds og prøvde alternative måter å gjøre det på:
  • kopiere url og legge inn "direkte" i rss-leseren
  • fra nettleserens adresselinje
  • ved å klikke på symbolet/lenke på aktuell side
De to sistnevnte metodene var nye for meg, og jeg fikk da prøvd den funksjonaliteten der jeg får opp forslag om jeg vil abonnere i bloglines eller google (uten å gå inn i noen av dem på forhånd). Kjekt!

Vi chatta litt sammen på rekka mi og prøvde gruppechat i Google Talk. Men vi klarte ikke å få fram hvem vi var når vi "snakka" som gruppe. Det funka greit når vi prata i vanlig tosom-samtale, så hvorfor ikke når vi var gruppe? Det var jo da det absolutt burde funke, for de var litt ugreit at vi ikke visste hvem som sa hva!

Vi kikka på wiki'er og podcast også. Jeg har gjort oppgavene under wiki, men har lyst til å prøve lage en sjøl, men det har jeg ikke fått tid til. Jeg la inn et abonnement på podcast fra nrk (radiodokumenaren), men jeg har ikke fått hørt på noen ennå og dermed heller ikke testa avspilleren i Google Reader.

Video kikka vi også på. Jeg har allerde lagt en videosnutt fra YouTube inn i bloggen, i innlegget om Jan Mayen.


Sukk, det er litt vanskelig å følge med på hva Jannicke sier samtidig som jeg skal gjøre ting sjøl. Har gått glipp av en del småting underveis i timene. Som forøvrig har gått skrekkelig fort!!!

PS
....og jeg kjøper plater i butikken fortsatt..... ;)

Ingen kommentarer: